Blogs

Gezond gezin

 

Na mijn enthousiasme over het minimaliseren, wil ik graag onze eetgewoonten aanpassen. En wel omdat ik vind dat we teveel voorverpakt voedsel eten, en te vaak afhaalmaaltijden eten. Maar bovenal omdat ik erg weinig inspiratie heb om eens wat nieuws op tafel te zetten. Daardoor komen we toch al gauw weer uit op Hollandse pot, waar natuurlijk niks mis mee is, maar op den duur een beetje saai wordt! En daarnaast eten we, als we wel een keer ‘anders’ eten, deze wereldgerechten uitsluitend uit pakjes. Ik wil mijn kinderen graag nieuwe smaken en gerechten laten ontdekken, en ben bovendien zelf ook wel toe aan wat meer variatie.

Nu wij hier in Groningen het afval scheiden, is duidelijk te zien hoeveel voorverpakt voedsel wij eigenlijk eten. Voornamelijk koekjes, snoep, drinken, echt om bijna alles zit een verpakking. Wat resulteert in maar liefst 2 volle zakken plastic per week.  Wanneer ik hier eens goed over nadenk besef ik dat bijna  alles wat ik mijn kinderen geef, op het avondeten na, door iemand anders is gemaakt en verpakt. Eigenlijk best gek. Ik heb geen flauw idee wat hij of zij er allemaal in heeft gestopt, en toch geef ik het mijn kinderen. Vaak proef je in koekjes en snoep dat ze in ieder geval royaal zijn geweest met de suikerpot, dat kan natuurlijk nooit voedzaam zijn.

Tijd dus om ook hier verandering in te brengen. Het liefst zou ik alles vers en puur, en dus zelf bereid, willen eten. En alhoewel ik er dus volkomen achter sta om dit voedingspatroon te veranderen, vind ik dit een lastige stap om daadwerkelijk te zetten. En wel, omdat niet iedereen in dit gezin dit ziet zitten(lees: de man). En ook mijn kinderen zijn best wel kritische eters, die in eerste instantie al het onbekende voedsel als ‘vies’ bestempelen.

Dan maar net zo aanpakken als met het minimaliseren, geleidelijk en dus niet radicaal omgooien. Dus begin ik met mijn eigen ontbijt. Lekker makkelijk, want vaak ontbijt ik helemaal niet, dus dit is makkelijk om te verbeteren.  Voortaan ontbijt ik dan ook vaak met yoghurt gemixt met veel fruit en noten.

Maar afgezien van het ontbijt vind ik het behoorlijk ingewikkeld om ons voedingspatroon te veranderen. Er is zoveel keuze in gezond EN ongezond eten, en dan nog lukt het mij niet echt om volop te variëren en met nieuwe creatieve recepten te komen. Na wat mislukte gerechten en een aantal gerechten die niet in de smaak vielen, is de lol er al een beetje af. Ik besluit dan ook om eerst alleen aan de slag te gaan met een alternatief voor de voorverpakte koekjes. Want eigenlijk vindt niemand van ons die echt lekker, en erg gezond is dit uiteraard ook niet. Helaas zijn mijn kinderen ook geen fan van snoeptomaatjes, paprika, komkommer e.d., en dus hier zal ik behoorlijk creatief mee aan de slag moeten.

Ik hoop dat een gezondere levensstijl uiteindelijk zal leiden tot meer energie, minder schuldgevoel tegenover mijn kinderen, minder afval, en alhoewel velen roepen dat gezond eten juist duurder is, hoop ik dat ik toch kan besparen op de boodschappen.

Wil je weten welke heerlijke alternatieven voor voorverpakte koekjes we allemaal geprobeerd hebben? Binnenkort komt  de top 5 van zelfgemaakte tussendoortjes die mee kunnen in de broodtrommel, online op de site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *